Яке покриття обрати для свого проєкту?
Щоб бізнес був успішним, все повинно працювати злагоджено. Зокрема покриття на вашій території. Воно забезпечує мобільність, комфорт та безпечний рух транспорту і пішоходів. На сьогодні існує кілька популярних видів покриття: асфальт, бетон та промислова бруківка. Кожне має свої переваги та недоліки. Часто підприємці помилково обирають асфальт, бо вважають, що це універсальний матеріал для всього. Чи це справді так? (спойлер – ні). В цій статті ми пояснимо, чому для комерційних та промислових зон вам варто обрати промислову бруківку, де можна класти асфальт, яка різниця між ним та бетонним покриттям.
Ці матеріали справді чудово підходять для створення дорожньої інфраструктури. Однак в кожного є свої особливості використання, про які ми зараз розповімо.
Асфальтове покриття – це суміш бітуму, щебню, піску, різних мінералів та заповнювачів. Основне його застосування – будівництво трас, доріг, автомагістралей. Переваги асфальту:
Асфальтове покриття має термін експлуатації 5-7 років за умови постійного обслуговування. Необхідність обслуговування пояснюється нестійкістю матеріалу до впливу високих температур та постійного навантаження через рух автотранспорту. Для прикладу, в містах або на трасах ви можете побачити втиснені колії або викривлення полотна на перехрестях. Тому, щоб уникнути деформацій та подальшого руйнування асфальтового покриття, важливо оперативно проводити ремонтні роботи. Додамо, що через високі температури, нафтові суміші, що є в асфальті, плавляться та можуть виділяти неприємний їдкий запах.
Бетонне покриття, як ви вже здогадалися з назви, створене з бетонної суміші, в склад якої входять цемент, пісок, щебінь та інші хімічні добавки. Цей матеріал, як і асфальт, використовують для будівництва доріг, але не так часто, бо вартість матеріалу та монтажу значно вища. Порівнюючи з асфальтом, бетон має низку переваг:
Бетонне покриття – якщо воно якісне та добре влаштоване – дійсно краще за асфальтоване. Однак у цьому і його “недолік” – його складніше та дорожче виготовляти. Крім того, процес укладання потребує технологічних знань та навичок. Існує ризик, що ви інвестуєте в бетонне покриття, розраховуючи на довгострокову експлуатацію, однак через пару років виявиться, що потрібно його замінити. А заміняти доведеться все полотно, бо бетон – монолітна структура. Тому асфальт частіше обирають як компромісний матеріал для будівництва доріг. Він дешевший і його легше оновити.
В європейських містах поширена практика комбінованого використання цих матеріалів. У такий спосіб намагаються компенсувати недоліки кожного з них. У місцях гальмування/прискорення транспорту обмежено використовують покриття з бетону, бо він не піддається деформації, а на ділянках, де транспорт має сталу швидкість або незначне прискорення, використовують асфальт. Також бетон, як більш жорсткий матеріал, можна побачити на зупинках громадського транспорту та на перехрестях.
Насамперед рекомендуємо звернутися до кваліфікованих спеціалістів: проєктантів, інженерів, які підберуть оптимальне для вас покриття. Але візьміть до уваги наведені вище факти та застосування в Україні старих радянських практик. Наприклад, у них часто виникає бажання використати вживані радянські аеродромні плити або інші “альтернативні” матеріали. Ця практика, мʼяко кажучи, є пережитком минулого та небажанням вивчати сучасні європейські методи.
Щоб зрозуміти, що покласти на вашій ділянці, визначте наскільки інтенсивним там буде рух. Це стосується не тільки пішоходів, легкового чи вантажного транспорту, а й спеціальної техніки: автонавантажувачі, крани, сміттєвози тощо. На складах, стоянках, промислових площах такі машини, маючи значне навантаження на вісь, здебільшого рухаються повільно, постійно маневрують, прискорюються та гальмують. Ці рухи створюють горизонтальний тиск на поверхню збільшуючи ризик виникнення деформацій. Зважаючи на ці фактори ми рекомендуємо використовувати для замощення території бетонне покриття замість асфальту який має свої недоліки:
Отож якщо вибирати між асфальтовим та бетонним покриттям, краще вибрати останнє. Воно міцне, екологічне та довговічне, однак дуже дороге. Окрім того, потребує великих витрат на укладання. Тому ми наполегливо радимо вам звернути увагу на інший матеріал – промислову бруківку, яка краще підходить для таких ділянок.
Приватні території, як то подвірʼя, потребують зовсім інших якостей, яких не мають перелічені матеріали. Крім того, бетонне покриття в середньому дорожче за покриття з бруківки у 2 рази.
У кожного своє призначення. Бетон та асфальт – для магістральних доріг, бруківка – для приватних, промислових та комерційних територій.
Промислова бруківка або фігурний елемент мощення (скорочено ФЕМ) – це бетонний виріб, що виготовляється двома способами: вібролиттям та вібропресуванням. «Мій Двір» використовує останній метод, адже він є новішим та більш технологічно містким. Плитка складається з цементу, піску, щебеню, барвників та інших хімічних домішок.
Поки в Україні бруківка тільки набирає популярності, в Європі вона використовується в багатьох місцях: паркові зони, приватні подвірʼя, міжквартальні або сільські вулиці, дороги, промислові зони, площі перед ТЦ, стоянки для авто, пішохідні зони. Таке широке використання в різній інфраструктурі зумовлене перевагами тротуарної плитки.
В порівнянні з асфальтовим або бетонним покриттям, тротуарна плитка є найкращою альтернативою для замощення складів, стоянок і промислових або комерційних ділянок з наступних причин:
Тротуарна плитка – це бетонний виріб, тому вона має високу міцність і не піддається деформації за спекотної погоди або сильних морозів та добре переносить зміни температур. Крім того, наша плитка має гарантію на 25 років, чого не може мати асфальт.
Промислову бруківку можна легко замощувати рядами за допомогою автоматичних укладальних машин. «Мій Двір» співпрацює з компаніями, що займаються механізованим укладанням. Залежно від кількості обладнання на об'єкті, швидкість замощення становить від 1500 м2 в день. Цей метод може впевнено конкурувати за швидкістю укладання з асфальтом.
На відміну від асфальту чи бетону, які мають цілісну поверхню, тротуарні плити є природними приймачами дощової води. Завдяки швам (шви повинні бути дотримані від 3 до 5 мм) та правильній основі вода не залишається на поверхні та не утворює калюж, а швидко просочується в ґрунт.
Покриття з бруківки дозволяє без труднощів отримати доступ до підземних комунікацій, а найголовніше не потрібно залучати спецтехніку. Знімаєте елементи в потрібних місцях, виконуєте роботу та кладете назад.
Бетонні вироби не плавляться та не виділяють неприємних запахів і шкідливих випарів.
Вартість промислової бруківки та її укладання може бути вищою за вартість асфальтного покриття на момент встановлення. Проте бруківка прослужить вам мінімум в 5 разів довше. Щодо бетонного покриття, його вартість замощення щонайменше у 2 рази вища за ціну встановлення покриття з ФЕМ.
Бруківка створює надмірний шум на ділянках з інтенсивним автомобільним рухом. Крім того, тротуарне покриття складається з окремих елементів різної довжини та ширини, через це вони можуть вириватись з загального полотна при екстреному гальмуванні. Тому для магістральних доріг більш розумним вибором є використання монолітного асфальтового або бетонного покриття.
Замощений нашою плиткою Гантель Pro. Бруківка, завдяки своїй Т-подібній формі, забезпечує зчеплення між елементами та створює суцільне покриття. Крім того, ці замки та велика товщина (10 або 12 см) додають міцності та стійкості, запобігають утворенню деформацій покриття у місцях прискорення і гальмування транспорту зі значним навантаженням на вісь. Площа замощення – близько 80 000 м2.
Також «Гантель Pro», але вже 12 см. Також машинним укладанням. Витримує інтенсивний рух вантажних авто зі значним навантаженням на вісь. Замощена площа – 75 000 м2 продукції.
Приклад використання ФЕМ в дорожньому будівництві. Ми її зробили ще у 2004 році як благодійний внесок у розвиток громади, в якій знаходиться наше підприємство. Довжина ділянки, що замощена тротуарною плиткою – 8 км.
Замощений плиткою Романо висотою 8 см. Її можна класти в пішохідних зонах та місцях руху легкових авто. Площа замощення – понад 20 000 м2.
Замощений нашою тротуарною плиткою Хосе. Площа замощення – до 4 000 м2.
Замощений нашою тротуарною плиткою Модерн. Колір Сепія.
У підсумку, вибір покриття для доріг та територій залежить від конкретних потреб. Асфальт найкраще підходить для магістральних доріг, адже там потрібен швидкий та безпечний рух, а також невисока ціна укладання. Цей матеріал прослужить недовго, але його можна буде відносно дешево замінити. Бетон також підходить для трас, але його варто використовувати в унікальних випадках, коли вигода перевищує ціну матеріалу, вартість укладання та заміни покриття. Промислова бруківка має переваги над асфальтовим та бетонним покриттям і є кращим варіантом для комерційних площ, приватних територій та промислових об'єктів. Вона міцна, стійка, дешевша за бетонне покриття та її легше замощувати. Крім того, вона дає легкий доступ до підземних комунікацій без необхідності руйнування та повторного заливання покриття, а також слугує чудовим приймачем дощової води.